Rosine Mbakam groeide op in Kameroen. Ze richtte zich
al heel vroeg op film en volgde, dankzij de teams van
de Italiaanse ngo COE (Centro Orientamento Educativo),
een opleiding in Yaoundé waar ze in 2000 voor het
eerst aan de slag ging met beeld, montage en regie.
Ze regisseerde verschillende institutionele films en
werkte met deze organisatie samen vooraleer ze in 2003
het team van STV (Spectrum Television) onder leiding
van Mactar Sylla vervoegde. Gedurende 4 jaar bekleedde
ze verschillende functies als redacteur, regisseur,
presentator, en verantwoordelijke voor de programma’s.
Gedreven door de wens om haar cinematografische
visie te ontwikkelen, ging ze in 2007 naar het Belgische
INSAS (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle
et des Techniques de Diffusion). Toen ze in 2012
afstudeerde, regisseerde ze een eerste korte fictiefilm
Tu seras mon allié, die door verschillende internationale
festivals werd bekroond.
In 2017 regisseerde ze Les Deux visages d’une femme
bamileke, haar eerste speelfilmdocumentaire die
geselecteerd werd door meer dan zestig festivals (IFFR
Rotterdam, Fespaco...). Haar volgende film, Chez jolie
coiffure, bereikte een nog breder publiek (Dok Leipzig,
True/False, AFI Fest Los-Angeles, Fespaco...) Beide films
werden alom geprezen door critici van The New Yorker,
The New York Times, LA Times, Variety, ...).
In een streven naar onafhankelijkheid, richtte ze in 2014
Tândor Productions op, samen met Geoffroy Cernaix.
Door haar films te produceren, wil ze de eigenheid
van haar visie ten tonele voeren. Tegelijkertijd startte
ze Caravane Cinéma op, dat Afrikaanse films in de
volkswijken van grote Kameroense steden afspeelt in
de vorm van openluchtvertoningen. Ze wil dit project de
komende jaren verderzetten.
In 2020 draaide ze een korte film, La majorité invisible,
voor het Cinetracts ‘20 project in het Wexner Center for
the Arts (Columbus, Ohio).
In 2021 voltooide ze haar derde lange documentaire, Les
prières de Delphine. Ze bereidt ook de opnames voor van
haar tweede korte fictiefilm, Pierrette.
Ze verdeelt haar tijd tussen haar productiebedrijf
(Tândor Productions in België en Tândor Films in
Kameroen) waarmee ze aan verschillende projecten
werkt, en haar lesactiviteiten aan het KASK School of
Arts in Gent (België).