Onderzoek mét mensen en vóór mensen: dat is mijn job. En dan liefst ook iets met media en innovatie. Ik heb een achtergrond in gebruikersonderzoek in journalistiek, en raakte zo geboeid door desinformatie en AI-gemanipuleerde of gegenereerde media. Ik ben een 'mixed-methods evangelist' en combineer steeds kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Ik ben senior onderzoeker bij imec-mict-UGent en geef innovatie-onderzoek in Communicatiewetenschappen. Daarnaast ben ik coördinator van Mediapunt, het kenniscentrum media-onderzoek in Vlaanderen.
Mijn voornaamste energiebronnen: goesting in het leven, mijn lachende kinderen en eens goed zweten bij het sporten.
Binnen de postgraduaatsopleiding Erfgoed en samenleving draag ik bij aan de pijler Communicatie, participatie en co-creatie. In het vak innovatie-onderzoek leer ik je (veel) verschillende methodes aan om te innoveren. Deze onderzoeksmethodes stellen je in staat om vernieuwend aan de slag te gaan met diverse gebruikersnoden en -standpunten. Je leert hoe je gebruikersinzichten kan genereren, daarin opportuniteiten herkennen en aan gebruiker-/stakeholderanalyse doen volgens de nieuwste inzichten. In dit vak staan co-creatie, co-design en mixed-methods onderzoek centraal. Voor de studenten van de postgraduaatsopleiding zijn de workshops specifiek gericht op het erfgoedveld.