Nascholing: Wat kunstgeschiedenis ons leert over sociale media
Beschrijving
Beelden domineren onze wereld—vooral op sociale media. Maar hoe werken ze? Wat maakt ze zo krachtig? Al 2.500 jaar lang denken kunstenaars, filosofen en historici na over beeld en betekenis. Wat kunnen we uit die lange kunstgeschiedenis leren om onze omgang met beelden op sociale media beter te begrijpen?
In deze inspirerende nascholing neemt Koenraad Jonckheere, hoogleraar kunstgeschiedenis aan de UGent, je mee op een fascinerende reis langs eeuwenoude kunstwerken en hedendaagse digitale fenomenen. Wat vertelt kunstgeschiedenis ons over de evolutie van materialiteit, de wisselwerking tussen woord en beeld, en de manier waarop we omgaan met gelijkenis en idealisatie—een diepgeworteld westers fenomeen? En hoe beïnvloedt dat allemaal de werking van sociale media, van hashtags tot mimes?
Deze nascholing is bedoeld voor leerkrachten esthetica, kunstbeschouwing, cultuurwetenschappen, geschiedenis en kunstvakken in het secundair en hoger onderwijs. Je krijgt concrete inzichten om in je lessen te gebruiken en je leerlingen te laten nadenken over de beeldcultuur van vandaag.
Deze sessie is gebaseerd op Jonckheeres nieuwste boek, Instagrammable, en borduurt voort op zijn eerdere publicatie Another History of Art. Laat je inspireren en ontdek hoe kunstgeschiedenis een verrassend nieuw licht werpt op de digitale beeldcultuur van nu.
Opmerkingen
Door het volgen van deze studiedag:
- Ontwikkel je inzichten in aspecten van actueel kunsthistorisch onderzoek;
- Kan je kunst in relatie brengen met de huidige beeldcultuur;
- Kan je leerlingen inspireren om op een vernieuwende manieren naar kunst te kijken;
- Kan je concrete voorbeelden uit de leefwereld van jongeren inzetten in je lessen;
- Leer je leerlingen kritisch omgaan met beeld op sociale media.
Geen voorkennis nodig
Deze nascholing is een initiatief van de Educatieve master Cultuurwetenschappen (Kunstwetenschappen) en de vakgroep Kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent