Inspiratiedag Digital Humanities voor leerkrachten
Beschrijving
Het digitale klaslokaal en het potentieel van AI in de klas
Technologie en artificiële intelligentie zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Jongeren maken dagelijks gebruik van digitale tools en artificiële intelligentie, maar vaak zonder er effectief van te leren. Hoe kan je als leerkracht diezelfde technologie inzetten om leerlingen kritisch en creatief met taal en informatie te laten omgaan?
Tijdens deze inspiratiedag kies je uit vier workshops die laten zien hoe AI en digitale toepassingen je lessen kunnen verrijken. Van taaltechnologie en digitale corpora tot STEM-methodes en creatieve werkvormen met chatbots, fan fiction of digitale storytelling: je ontdekt hoe ze een nieuwe dimensie kunnen geven aan taal-, literatuur- en cultuuronderwijs.
Je volgt twee workshops naar keuze en gaat naar huis met kennis over AI-tools, concrete voorbeelden en praktische handvatten om in te zetten in je lessen. Zo kan je leerlingen écht digitaal laten leren en hen kritisch laten nadenken over de digitale wereld waarin ze opgroeien.
Illustratie door Leonard Cools
Programma
Praktisch
- woensdag 19 november 2025
- Gent (Faculteitsbibliotheek Letteren en Wijsbegeerte)
- 09u00 - 09u30: koffie en verwelkoming (plenair)
- 9u30 - 12u00: workshops
- 12u00 - 13u00: broodjeslunch
- 13u00 - 15u30: workshops
- €40 halve dag / €80 volledige dag
- attest van deelname
De deadline om in te schrijven is vrijdag 14 november om 23u00.
Overzicht workshops
We bieden vier verschillende workshops aan.
Onderaan deze pagina vind je gedetailleerde info per workshop.
Workshop 1
Slimme taaltools, kritische denkers: AI en taaltechnologie in de klas
- door Els Lefever & Cynthia Van Hee
Workshop 2
Monsters van taal(gebruik) in de klas?
- Het digitale corpus als tool voor onderzoekscompetentie en taalvaardigheid.
- door Ludovic De Cuypere & Peter Lauwers
Workshop 3
Hoeveel STEM zit er in taalbeschouwing?
- Digitaal inzicht verkrijgen in taalgebruik en taalverandering
- door Anne Breitbarth
Workshop 4
Literatuur- en taalonderwijs met behulp van AI
- door Gunther Martens
Hoe inschrijven?
- Elke workshop wordt één keer in de voormiddag en één keer in de namiddag gegeven.
- In totaal kan je twee verschillende workshops volgen.
- Je kiest zelf welke workshop je wanneer wil volgen.
Max 20 deelnemers per workshop. Snel zijn, is de boodschap. Inschrijven kan tot en met 14 november om 23u00.
- Inschrijven doe je door onderaan deze pagina de door jou gekozen workshops toe te voegen aan je winkelmandje en vervolgens af te rekenen.
Hulp nodig bij inschrijven?
Opmerkingen
- Deze opleiding is een initiatief van de disciplineoverschrijdende Werkgroep Digital Humanities van de faculteit Letteren & Wijsbegeerte, UGent.
- Sinds 2020 hanteert de faculteit Letteren en Wijsbegeerte een digitaal competentiekader en een digitale leeromgeving om haar studenten digitale vaardigheden bij te brengen (meer hierover).
Schrijf je hier in
Workshop 1: Slimme taaltools, kritische denkers: AI en taaltechnologie in de klas - VOORMIDDAG
ChatGPT, DeepL, spraakherkenning… taaltechnologie is overal aanwezig, ook in de klas. Maar wat gebeurt er onder de motorkap van die slimme tools? Wat kunnen ze goed en waar slaan ze de bal mis? In deze interactieve sessie duiken we op een toegankelijke manier in de wereld van taaltechnologie en AI en kijken we met een kritische blik naar de toepassing van deze technologieën in onze maatschappij (bijvoorbeeld desinformatie, AI-advertising, …). Aan de hand van voorbeelden, interactieve demo’s en inzichten uit recent onderzoek hopen we je inspirerende lesideeën mee te geven om taaltechnologie in je lessen en klaspraktijk te integreren.
Inschrijven
Workshop 1: Slimme taaltools, kritische denkers: AI en taaltechnologie in de klas - NAMIDDAG
ChatGPT, DeepL, spraakherkenning… taaltechnologie is overal aanwezig, ook in de klas. Maar wat gebeurt er onder de motorkap van die slimme tools? Wat kunnen ze goed en waar slaan ze de bal mis? In deze interactieve sessie duiken we op een toegankelijke manier in de wereld van taaltechnologie en AI en kijken we met een kritische blik naar de toepassing van deze technologieën in onze maatschappij (bijvoorbeeld desinformatie, AI-advertising, …). Aan de hand van voorbeelden, interactieve demo’s en inzichten uit recent onderzoek hopen we je inspirerende lesideeën mee te geven om taaltechnologie in je lessen en klaspraktijk te integreren.
Inschrijven
Workshop 2: Monsters van taal(gebruik) in de klas? Het digitale corpus als tool voor onderzoekscompetentie en taalvaardigheid - VOORMIDDAG
- Na een korte inleiding waarin we tonen hoe grote digitale tekstdatabanken (= corpora) voor een heuse kwantitatieve wending hebben gezorgd in het taalkundig onderzoek, gaan we nader in op wat corpora kunnen betekenen voor het taalonderwijs. We maken je wegwijs in de veelheid van bestaande corpora en geven aan wat je erin kan vinden en wat niet.
- Vervolgens illustreren we een aantal mogelijke toepassingen voor de klaspraktijk. We vertrekken daarbij vanuit een reeks concrete vragen met betrekking tot de ondersteuning van taalvaardigheid en taalkundige onderzoekscompetentie. Doorheen deze toepassingen komen ook aspecten van computationeel en kwantitatief denken met taaldata aan bod.
- Tot slot, tonen we ook hoe leraren en leerlingen zelf een digitaal corpus kunnen samenstellen, bewerken en ondervragen op basis van een willekeurige verzameling teksten of webpagina’s.
Inschrijven
Workshop 2: Monsters van taal(gebruik) in de klas? Het digitale corpus als tool voor onderzoekscompetentie en taalvaardigheid - NAMIDDAG
- Na een korte inleiding waarin we tonen hoe grote digitale tekstdatabanken (= corpora) voor een heuse kwantitatieve wending hebben gezorgd in het taalkundig onderzoek, gaan we nader in op wat corpora kunnen betekenen voor het taalonderwijs. We maken je wegwijs in de veelheid van bestaande corpora en geven aan wat je erin kan vinden en wat niet.
- Vervolgens illustreren we een aantal mogelijke toepassingen voor de klaspraktijk. We vertrekken daarbij vanuit een reeks concrete vragen met betrekking tot de ondersteuning van taalvaardigheid en taalkundige onderzoekscompetentie. Doorheen deze toepassingen komen ook aspecten van computationeel en kwantitatief denken met taaldata aan bod.
- Tot slot, tonen we ook hoe leraren en leerlingen zelf een digitaal corpus kunnen samenstellen, bewerken en ondervragen op basis van een willekeurige verzameling teksten of webpagina’s.
Inschrijven
Workshop 3: Hoeveel STEM zit er in taalbeschouwing? Digitaal inzicht verkrijgen in taalgebruik en taalverandering - VOORMIDDAG
Eigenlijk is het onderscheid tussen talen en STEM wat kunstmatig. Ook onderzoek naar taalstructuren, naar het gebruik van taal in de maatschappij, en naar taalveranderingen kan niet zonder STEM-methodes, en digitale tools maken het gebruik van die methodes toegankelijk. In deze workshop lichten we aan de hand van drie taalkundige onderzoeksvragen een aantal digitale tools toe die de bewerking van dit soort vragen ook in het secundair onderwijs toelaten:
- Waarom zijn in het Nederlands zowel "u heeft" als "u hebt" juist, en waar komt die variatie vandaan? Kunnen wiskundige methodes ons helpen dat uit te spitten?
- Wat hebben biologie en fysica te maken met het feit dat iedereen dezelfde klanken een beetje anders uitspreekt?
- Klopt het eigenlijk wel dat het Duits agressief klinkt? Kun je zoiets überhaupt meten? Hoe kan je een experiment opzetten om dat te onderzoeken?
Methodes en tools die onder meer aan bod zullen komen:
- Algoritmisch denken, programmeren, wiskunde/statistiek, biologie, fysica
We laten zien hoe leerlingen hiermee niet alleen onderwijsdoelen bereiken zoals inzicht in een taalsysteem en taalgebruik (van al dan niet vreemde talen), maar ook digitale competenties zoals het gebruik van digitale toepassingen en computationeel denken.
Inschrijven
Workshop 3: Hoeveel STEM zit er in taalbeschouwing? Digitaal inzicht verkrijgen in taalgebruik en taalverandering - NAMIDDAG
Eigenlijk is het onderscheid tussen talen en STEM wat kunstmatig. Ook onderzoek naar taalstructuren, naar het gebruik van taal in de maatschappij, en naar taalveranderingen kan niet zonder STEM-methodes, en digitale tools maken het gebruik van die methodes toegankelijk. In deze workshop lichten we aan de hand van drie taalkundige onderzoeksvragen een aantal digitale tools toe die de bewerking van dit soort vragen ook in het secundair onderwijs toelaten:
- Waarom zijn in het Nederlands zowel "u heeft" als "u hebt" juist, en waar komt die variatie vandaan? Kunnen wiskundige methodes ons helpen dat uit te spitten?
- Wat hebben biologie en fysica te maken met het feit dat iedereen dezelfde klanken een beetje anders uitspreekt?
- Klopt het eigenlijk wel dat het Duits agressief klinkt? Kun je zoiets überhaupt meten? Hoe kan je een experiment opzetten om dat te onderzoeken?
Methodes en tools die onder meer aan bod zullen komen:
- Algoritmisch denken, programmeren, wiskunde/statistiek, biologie, fysica
We laten zien hoe leerlingen hiermee niet alleen onderwijsdoelen bereiken zoals inzicht in een taalsysteem en taalgebruik (van al dan niet vreemde talen), maar ook digitale competenties zoals het gebruik van digitale toepassingen en computationeel denken.
Inschrijven
Workshop 4: Literatuur- en taalonderwijs met behulp van AI - VOORMIDDAG
Digitalisering biedt vele nieuwe mogelijkheden om literatuur didactisch toegankelijk(er) te maken. In deze sessie worden enkele concrete lesontwerpen “Digitale tools voor literatuur (al dan niet in vreemde talen)” voorgesteld:
- Goodreads/Bookstagram/Booktok: op weg naar een “Rotten Tomatoes” voor online literatuurkritiek
- Literatuur tussen canon en fanon: Fan fiction als schrijfactiviteit
- Gamification van grammatica en taalpraktijk
Inschrijven
Workshop 4: Literatuur- en taalonderwijs met behulp van AI - NAMIDDAG
Digitalisering biedt vele nieuwe mogelijkheden om literatuur didactisch toegankelijk(er) te maken. In deze sessie worden enkele concrete lesontwerpen “Digitale tools voor literatuur (al dan niet in vreemde talen)” voorgesteld:
- Goodreads/Bookstagram/Booktok: op weg naar een “Rotten Tomatoes” voor online literatuurkritiek
- Literatuur tussen canon en fanon: Fan fiction als schrijfactiviteit
- Gamification van grammatica en taalpraktijk