Gespreksavonden: Lezen in tijden van kwetsbaarheid

In het voorjaar van 2023 gaan we in gesprek met kunstenaars, zorgverleners en deelnemers uit het publiek over wat het vandaag betekent kwetsbaar te zijn – in negatieve én in positieve zin. Over de grenzen van kwetsbaarheid en de kracht van kwetsbaarheid. Over de verbindende rol die kunst en cultuur kunnen spelen. Over de steun die de gemeenschap aan het individu kan bieden.

1. Zingen over zorgen

2. Kwetsbaar (Samen) Lezen

• woensdag 15 maart 2023
  • gesprek met gezondheidssocioloog Arthur Frank (in het Engels, met Nederlandse vertaling)
  • daarna lezen we samen in kleine groepen
  • opname

3. Lezen en schrijven achter de tralies

4. Jong geweld: met woorden aan de toekomst bouwen

5. Stof en stilte: ouderen, eenzaamheid en lezen

• Onze richtprijs is €12 per gespreksavond.
  • Betaal je liever €5 of €8, dat kan. No questions asked.
  • Wil je ons een extra duwtje in de rug geven? Dan kan je €15 of €20 betalen.
  • Bij het afrekenen kan je zelf de prijs bepalen.

Hulp nodig?

Meer weten?

• Grasduin in de leeslijst die we samen met Bibliotheek De Krook opstelden.
  • Bekijk de interviews in de reeks “Leeswereld” van Iedereen Leest hier:

Hans Claus, gevangenisdirecteur

Hans Kluge, directeur WHO Europa

• Meer artikels op Iedereen Leest:

Europees rapport onderstreept het belang van cultuur en lezen voor welzijn

De helende werking van (samen lezen)

in alfabetische volgorde:

Zingen over zorgen

Tijdens deze avond gaan we in gesprek met kunstenaar Dirk Pauwels en enkele bezoekers van het Gentse initiatief Villa Voortman over de kracht van kunst en literatuur voor mensen die het moeilijk hebben in de samenleving en tussen de mazen van het reguliere zorgverleningsnet vallen. We bespreken op welke manieren het samen lezen, schrijven en zingen en het maken van kunst mensen alternatieve mogelijkheden verlenen om hun identiteit en leven vorm te geven naast hun zogenaamde ‘dubbeldiagnose’ van middelengebruik en psychische problemen.

Kwetsbaar (Samen) Lezen

Tijdens de tweede avond van deze reeks is de Canadese gezondheidssocioloog Arthur Frank te gast. Frank, auteur van The Wounded Storyteller, zal het hebben over zijn ervaring als patiënt en over wat hij ‘kwetsbaar lezen’ noemt. Dit gesprek wordt in het Engels gevoerd (Nederlandse vertaling wordt voorzien).

In het tweede deel van de avond wordt het publiek uitgenodigd om onder professionele begeleiding samen te lezen in kleinere groepen.

Lezen en schrijven achter de tralies

Leesbegeleidster Caroline van Holme en auteur Christine Otten gaan samen met een ex-gedetineerde literatuurliefhebber in gesprek over het lezen en schrijven in de gevangenis. In Gevangenispost bundelde Otten teksten en gedichten van gedetineerden die zij koppelde aan 'echte' auteurs. Caroline van Holme begeleidde talrijke samenleesgroepen in verschillende Vlaamse gevangenissen.

Jong geweld: met woorden aan de toekomst bouwen

Wat betekent het om jong te zijn in een kwetsbaar milieu? Wouter Bulckaert, die samen met leerlingen uit het beroepsonderwijs het boek Helden van HTISA schreef, gaat in gesprek met Slam Poets Bekvegter en Marjan De Ridder. Ze hebben het over jong zijn in een kwetsbaar milieu, jongeren met migratieafkomst, jongeren uit de arbeidersklasse, maar ook over klimaatangst. En over het vinden van woorden die jongeren kunnen doen nadenken over hun plaats in de wereld. Bekvegter en Marjan De Ridder weven de woorden van kwetsbaarheid en kracht die avond ook in een live performance.

Stof en stilte: ouderen, eenzaamheid en lezen

Helpt lezen mensen in eenzaamheid? Vereenzaam je dan niet nog meer? Wat als je niet meer tot in de bibliotheek raakt? Wat als er niemand is die je helpt om een boek te ontlenen en over dat boek te spreken? We ontvangen Hein Huyghe, bedenker van Dichters van Wacht tijdens de slotavond van de reeks voor een gesprek over ouderdom, eenzaamheid en lezen.