Forumdag Humane Wetenschappen
Beschrijving
De Forumdag Humane Wetenschappen vindt plaats op 12 maart 2025. Dit jaar herdenken we het einde van de Tweede Wereldoorlog, nu 80 jaar geleden. Sindsdien blijven vrede en conflict een grote rol spelen in het maatschappelijk debat. Wat drijft conflicten in onze samenleving? Hoe belangrijk is vrijheid wereldwijd? Hoe bespreek en verbeeld je onderwerpen als oorlog en vrede in de klas? En, kunnen we lessen trekken uit het oorlogsverleden?
Tijdens deze jaarlijkse nascholingsdag bieden we antwoorden en inspiratie voor leerkrachten cultuurwetenschappen, kunstwetenschappen, geschiedenis, filosofie en niet-confessionele zedenleer. Samen verkennen we manieren om vrede en conflict bespreekbaar te maken: van vredes- en herinneringseducatie tot de rol van film en kunst als gesprekstarters in de klas. Historici, filosofen en kunstwetenschappers delen hun inzichten, en kunstenaars uit conflictgebieden brengen unieke perspectieven die laten zien hoe oorlog zijn sporen nalaat in kunst.
Kom langs en ervaar een dag vol lezingen, film, interactieve workshops en diepgaande gesprekken. Ontmoet educatieve organisaties die je voorzien van praktische materialen en pakketten. Laat je inspireren door frisse ideeën en ga naar huis met concrete tools om deze actuele thema’s op een boeiende manier in je lessen te verwerken.
Dit is een initiatief van de Eduma Humane Wetenschappen in samenwerking met Humanities Academie
Programma
08.30 – 09.00: Onthaal met koffie
09.00 – 09.10: Verwelkoming door Prof. Dr. Koen Aerts (UGent, Eduma Cluster Humane Wetenschappen, verantwoordelijk voor de Vakdidactiek Geschiedenis en de Vakdidactiek Cultuurwetenschappen) + overzicht van de dag
- 09.10 – 10.30: Keynote spreker: Dr. Christophe Busch. Criminoloog, medestichter en huidig directeur van het Hannah Arendt Instituut.
10.30 – 10.40: Verplaatsing naar lokalen
10.40 – 12.00: Workshops
12.00 – 13.00: Broodjeslunch, netwerking en Forum (voor wie deelneemt aan de volledige dag)
13.00 – 14.20: Workshops
14.20 – 14.30: Verplaatsing naar grote zaal
14.30 – 16.00: Debat gemodereerd door: Prof. Dr. Jelle De Schrijver (coördinator van de Eduma Cluster Humane Wetenschappen)
Dr. Maarten Van Alstein. Senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut
Dr. Brigitte Herremans. Postdoctoraal onderzoeker aan het Centrum voor de Rechten van de Mens van de Universiteit Gent
Dr. Chokri Ben Chikha. Artistiek directeur van het internationale performancegezelschap Action Zoo Humain, hij doceert en onderzoekt aan het KASK in Gent
16.00 – 16.15: Dankwoord door Prof. dr. Sarah Késenne (UGent, Eduma Cluster Humane Wetenschappen, verantwoordelijke voor de Vakdidactiek Kunstwetenschappen)
16.15 – 17.30: Afterdrink en mogelijkheid tot netwerken
Standhouders op het Forum:
- Studenten Eduma Cultuurwetenschappen (educatieve posterbeurs)
- In Flanders Fields Museum
- War Heritage Institute
- Het Archief voor Onderwijs
- Archiefpunt
- Liberas
- Amsab
- ADVN (Archief voor Nationale Bewegingen)
- Auschwitz in Gedachtenis/Stichting Auschwitz
- 11.11.11
- Kazerne Dossin
- Red Star Line Museum
Opmerkingen
Na deze opleiding:
De deelnemer krijgt praktische handvaten aangereikt om zelf aan de slag te gaan in het eigen vakgebied rond thema’s zoals ‘oorlog’, ‘vrijheid’, ‘conflict’, ‘vrede’, ‘kunst en oorlog’...
De deelnemer kan kunstwerken en audiovisuele media inzetten om historische en hedendaagse conflicten bespreekbaar te maken in een esthetische context.
De deelnemer kan kunstwerken bespreken die verband houden met identiteit, conflict en herinnering, en deze verbinden met thema’s als oorlogstrauma en propaganda.
De deelnemer kan een socratisch gesprek gebruiken om thema’s rond identiteit, conflict en herinnering in de klas te bespreken.
De deelnemer kan historische bronnen gebruiken om thema’s zoals identiteit, conflict en herinnering uit te diepen.
Studenten Vakdidactiek Cultuurwetenschappen UGent en coördinatoren/onderwijsbegeleiders Eduma Cultuurwetenschappen UGent schrijven zich gratis in.
Schrijf je hier in
Workshop 1 - VOORMIDDAG: Oorlog en herinnering op sociale media: Kansen en uitdagingen voor vredes- en herinneringseducatie
Sociale media zijn voor leerlingen het belangrijkste middel om informatie te delen en te ontvangen, ook kennis en inzichten over oorlog en conflict doen ze veelal op via platforms zoals TikTok en Instagram. Een belangrijk onderdeel van het onderwijs is dan ook kritisch mediagebruik. Deze workshop zal uiteenzetten hoe de technische mogelijkheden van sociale media de representatie van oorlog en conflict beïnvloeden. We focussen op “multimodaliteit”: het gecombineerd gebruik van foto's, video's, geluid, emoji's en tekst in posts over historische conflicten. We verkennen hoe platforms als Instagram de herinnering aan plaatsen als Auschwitz vormgeven, en hoe TikTok-video's inzicht bieden in de oorzaken van historisch conflict. Hieruit volgen concrete aanbevelingen over hoe sociale media historisch denken kunnen stimuleren, en hoe dit ook in de les gebruikt zou kunnen worden. Ook zullen we stilstaan bij de beperkingen en potentiële gevaren van platforms zoals TikTok en Instagram.
Inschrijven
Workshop 2 - VOORMIDDAG: Conflicten in beeld en geluid.
Conflicten in beeld en geluid met Het Archief voor Onderwijs.
Waar vind je makkelijk geschikte audio- of videofragmenten om het in je klas te hebben over WOII, Palestina, of de Rwandese genocide? Het Archief voor Onderwijs, natuurlijk!
Maar hoe zet je dat filmpje dan in tijdens je les? Hoe leer je je leerlingen aandachtig en kritisch kijken naar beeldmateriaal? En welke uitdagingen of kansen komen er kijken bij het gebruik van audiovisueel materiaal om het te hebben over conflicten van vroeger en nu? Dat verken je in deze workshop.
Je krijgt alle mogelijkheden van Het Archief voor Onderwijs te zien, ontdekt voorgeselecteerde fragmenten, en probeert samen met onze lesgever een kijkkader uit. Zowel authentiek bronmateriaal als reportages of getuigenissen passeren de revue. Wij zijn alvast benieuwd naar welke lessen jij zal puren uit reeksen zoals Kinderen van, 14 in '40, KLAAR of Terug naar Eigen land.
Inschrijven
Workshop 3 - VOORMIDDAG: ‘De laatste Joodse zomer’, interactief werken met film in de klas.
Tachtig jaar na het einde van de oorlog is de context waarbinnen we de Holocaust herdenken en bespreken sterk veranderd. Hoe kun je jongeren van vandaag daarbij betrekken?
De afgelopen vier jaar werkte Thom M. Vander Beken samen met een groep zesdejaars uit een super diverse Antwerpse school aan een film met als titel ‘De laatste Joodse zomer’. Die film vertelt het verhaal van de zomer van 1942 in Antwerpen, toen daar Joodse families werden opgepakt en gedeporteerd.
Tijdens deze workshop gaat de regisseur dieper in op het traject dat hij met de leerlingen afgelegde. Hij reikt ideeën aan hoe je als leerkracht via film thema’s als oorlog, Holocaust, diversiteit, … bespreekbaar kan maken.
Inschrijven
Workshop 4 - VOORMIDDAG: The crucial role of art in creating spaces for dialogue.
Firas El Hallak will share his personal journey as a filmmaker and artist from Lebanon, reflecting on how he used his art to respond to and navigate through periods of crisis. Growing up in a country deeply affected by conflict, he witnessed firsthand the complex intersections of war, identity, and memory. His work has focused on themes such as displacement, resilience, and the struggle for freedom. Art, for him, has a unique ability to convey complex emotions and untold stories that are often overlooked in traditional history lessons, creating opportunities for deeper conversations about cycles of violence and the pursuit of reconciliation.
He will also explore how, during times of crisis, art can become an act of resistance, an important means of reclaiming identity and agency. Through his experiences, he came to understand the crucial role of art in creating spaces for dialogue, where diverse perspectives can coexist and enrich our collective understanding.
Inschrijven
Workshop 5 - VOORMIDDAG: Interactieve workshop: 'Hoe verleidt propaganda kiezers?'
Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden. Heb je je ooit al eens afgevraagd welke strategieën de partij hiervoor gebruikte? Als je de propaganda van het Vlaams Blok naderbij bekijkt, kom je tot enkele merkwaardige vaststellingen.
Tijdens de workshop kom je in contact met propaganda van verscheidene politieke partijen in binnen- en buitenland. Aan de hand van origineel filmmateriaal, pamfletten en verkiezingsaffiches wordt er kritisch nagedacht over de vraag ‘Hoe propaganda de kiezer kan verleiden en overtuigen’.
Inschrijven
Workshop 6 - VOORMIDDAG: Wat als jouw identiteit werd teruggebracht tot één enkel kenmerk?
Wat als jouw identiteit werd teruggebracht tot één enkel kenmerk? In Nazi-Duitsland en de bezette gebieden gebeurde precies dat: miljoenen mensen werden gereduceerd tot symbolen zoals lintjes, driehoeken en sterren op hun kleding. Het rijke palet aan persoonlijke identiteitskenmerken werd daarmee gewist. Hoe konden zij gereduceerd worden tot slechts 1 enkel verhaal?
In deze interactieve workshop verkennen we onze eigen identiteit en die van de groep. Aan de hand van authentieke documenten uit de jaren ’30 en ’40 onderzoeken we hoe mensen in die tijd tot één identiteitskenmerk werden gereduceerd en wat dat betekende voor hun leven en waardigheid. Tijdens de workshop ga je zelf aan de slag om kritisch na te denken over de complexiteit van identiteit en de gevaren van een simplistisch beeld.
Inschrijven
Workshop 7 - VOORMIDDAG: Filosoferen over oorlog en vrede.
In deze workshop filosoferen we over oorlog en vrede. We ontdekken leermaterialen om met jongeren filosofisch te reflecteren over deze thema’s en met deze voorbeelden de eigen klaspraktijk te versterken. Het doel is: Jongeren leren kritisch en filosofisch na te denken over oorlog en vrede.
Na een korte introductie wordt één benadering uitgebreider uitgewerkt, m.n. morele dilemma’s over oorlog en vrede zoals: een dictator omverwerpen, vredige samenleving vs. vrijheid, ontsnappen aan oorlog. De groep stemt vóór of tegen een bepaald standpunt, daarna volgt er een verdeling op basis van gemaakte keuzes. Iedere groep verdedigt zijn standpunt met argumenten en wordt kritisch bevraagd. Voorafgaand is er een Socratisch gesprek.
Inschrijven
Workshop 1 - NAMIDDAG: Oorlog en herinnering op sociale media: Kansen en uitdagingen voor vredes- en herinneringseducatie
Sociale media zijn voor leerlingen het belangrijkste middel om informatie te delen en te ontvangen, ook kennis en inzichten over oorlog en conflict doen ze veelal op via platforms zoals TikTok en Instagram. Een belangrijk onderdeel van het onderwijs is dan ook kritisch mediagebruik. Deze workshop zal uiteenzetten hoe de technische mogelijkheden van sociale media de representatie van oorlog en conflict beïnvloeden. We focussen op “multimodaliteit”: het gecombineerd gebruik van foto's, video's, geluid, emoji's en tekst in posts over historische conflicten. We verkennen hoe platforms als Instagram de herinnering aan plaatsen als Auschwitz vormgeven, en hoe TikTok-video's inzicht bieden in de oorzaken van historisch conflict. Hieruit volgen concrete aanbevelingen over hoe sociale media historisch denken kunnen stimuleren, en hoe dit ook in de les gebruikt zou kunnen worden. Ook zullen we stilstaan bij de beperkingen en potentiële gevaren van platforms zoals TikTok en Instagram.
Inschrijven
Workshop 2 - NAMIDDAG: Conflicten in beeld en geluid.
Conflicten in beeld en geluid met Het Archief voor Onderwijs.
Waar vind je makkelijk geschikte audio- of videofragmenten om het in je klas te hebben over WOII, Palestina, of de Rwandese genocide? Het Archief voor Onderwijs, natuurlijk!
Maar hoe zet je dat filmpje dan in tijdens je les? Hoe leer je je leerlingen aandachtig en kritisch kijken naar beeldmateriaal? En welke uitdagingen of kansen komen er kijken bij het gebruik van audiovisueel materiaal om het te hebben over conflicten van vroeger en nu? Dat verken je in deze workshop.
Je krijgt alle mogelijkheden van Het Archief voor Onderwijs te zien, ontdekt voorgeselecteerde fragmenten, en probeert samen met onze lesgever een kijkkader uit. Zowel authentiek bronmateriaal als reportages of getuigenissen passeren de revue. Wij zijn alvast benieuwd naar welke lessen jij zal puren uit reeksen zoals Kinderen van, 14 in '40, KLAAR of Terug naar Eigen land.
Inschrijven
Workshop 3 - NAMIDDAG: ‘De laatste Joodse zomer’, interactief werken met film in de klas.
Tachtig jaar na het einde van de oorlog is de context waarbinnen we de Holocaust herdenken en bespreken sterk veranderd. Hoe kun je jongeren van vandaag daarbij betrekken?
De afgelopen vier jaar werkte Thom M. Vander Beken samen met een groep zesdejaars uit een super diverse Antwerpse school aan een film met als titel ‘De laatste Joodse zomer’. Die film vertelt het verhaal van de zomer van 1942 in Antwerpen, toen daar Joodse families werden opgepakt en gedeporteerd.
Tijdens deze workshop gaat de regisseur dieper in op het traject dat hij met de leerlingen afgelegde. Hij reikt ideeën aan hoe je als leerkracht via film thema’s als oorlog, Holocaust, diversiteit, … bespreekbaar kan maken.
Inschrijven
Workshop 4 - NAMIDDAG: The crucial role of art in creating spaces for dialogue.
Firas El Hallak will share his personal journey as a filmmaker and artist from Lebanon, reflecting on how he used his art to respond to and navigate through periods of crisis. Growing up in a country deeply affected by conflict, he witnessed firsthand the complex intersections of war, identity, and memory. His work has focused on themes such as displacement, resilience, and the struggle for freedom. Art, for him, has a unique ability to convey complex emotions and untold stories that are often overlooked in traditional history lessons, creating opportunities for deeper conversations about cycles of violence and the pursuit of reconciliation.
He will also explore how, during times of crisis, art can become an act of resistance, an important means of reclaiming identity and agency. Through his experiences, he came to understand the crucial role of art in creating spaces for dialogue, where diverse perspectives can coexist and enrich our collective understanding.
Inschrijven
Workshop 5 - NAMIDDAG: Interactieve workshop: 'Hoe verleidt propaganda kiezers?'
Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden. Heb je je ooit al eens afgevraagd welke strategieën de partij hiervoor gebruikte? Als je de propaganda van het Vlaams Blok naderbij bekijkt, kom je tot enkele merkwaardige vaststellingen.
Tijdens de workshop kom je in contact met propaganda van verscheidene politieke partijen in binnen- en buitenland. Aan de hand van origineel filmmateriaal, pamfletten en verkiezingsaffiches wordt er kritisch nagedacht over de vraag ‘Hoe propaganda de kiezer kan verleiden en overtuigen’.
Inschrijven
Workshop 6 - NAMIDDAG: Wat als jouw identiteit werd teruggebracht tot één enkel kenmerk?
Wat als jouw identiteit werd teruggebracht tot één enkel kenmerk? In Nazi-Duitsland en de bezette gebieden gebeurde precies dat: miljoenen mensen werden gereduceerd tot symbolen zoals lintjes, driehoeken en sterren op hun kleding. Het rijke palet aan persoonlijke identiteitskenmerken werd daarmee gewist. Hoe konden zij gereduceerd worden tot slechts 1 enkel verhaal?
In deze interactieve workshop verkennen we onze eigen identiteit en die van de groep. Aan de hand van authentieke documenten uit de jaren ’30 en ’40 onderzoeken we hoe mensen in die tijd tot één identiteitskenmerk werden gereduceerd en wat dat betekende voor hun leven en waardigheid. Tijdens de workshop ga je zelf aan de slag om kritisch na te denken over de complexiteit van identiteit en de gevaren van een simplistisch beeld.
Inschrijven
Workshop 7 - NAMIDDAG: Filosoferen over oorlog en vrede.
In deze workshop filosoferen we over oorlog en vrede. We ontdekken leermaterialen om met jongeren filosofisch te reflecteren over deze thema’s en met deze voorbeelden de eigen klaspraktijk te versterken. Het doel is: Jongeren leren kritisch en filosofisch na te denken over oorlog en vrede.
Na een korte introductie wordt één benadering uitgebreider uitgewerkt, m.n. morele dilemma’s over oorlog en vrede zoals: een dictator omverwerpen, vredige samenleving vs. vrijheid, ontsnappen aan oorlog. De groep stemt vóór of tegen een bepaald standpunt, daarna volgt er een verdeling op basis van gemaakte keuzes. Iedere groep verdedigt zijn standpunt met argumenten en wordt kritisch bevraagd. Voorafgaand is er een Socratisch gesprek.